Każdy, kto zaczyna swoją działalność w Internecie w końcu stanie przed wyborem WordPress czy dedykowany CMS? Zarówno jedno, jak i drugie ma swoje zalety i wady. Dowiesz się o nich wszystkich w dalszej części artykułu, ale może zacznijmy od początku i przybliżmy, co kryje się za frazami „Wordpress” i „dedykowany CMS”, które nie dla wszystkich muszą być oczywiste.
Czym jest CMS?
Dedykowany, zwany też autorskim CMS to oprogramowanie strony internetowej przygotowane na potrzeby konkretnego klienta, całkowicie dopasowane do jego potrzeb. Pomyślisz – super! Czy może być lepiej? I wtedy pojawia się on – WordPress.
WordPress – co to?
WordPress to najpopularniejsza platforma open source, czyli oparta na otwartym oprogramowaniu. Ponad połowa stron na świecie oparta jest na WordPress, a niektóre źródła mówią, że jest to nawet 70% stron. Wśród nich możemy znaleźć strony światowych marek tj. Vogue, Mercedes-Benz, Sony Music, The Walt Disney Company, a także oficjalne strony celebrytów np. Katy Perry, Sylvestra Stallone’a, Snoop Dogga. Witryny oparte na WordPress mają nawet poważne instytucje, a wśród nich Biały Dom, czy Fundacja Obamy.
Jak widzimy, dużo popularnych stron jest opartych na WordPress, ale też niemały odsetek firm i osób prywatnych wybiera dedykowany CMS. Co więc przemawia za wyborem drugiej strony w potyczce WordPress i dedykowany CMS?
Zalety dedykowanego CMS
Główną zaletą autorskiego systemu zarządzania treścią jest to, że jest on stworzony pod konkretnego klienta i całkowicie dopasowany do jego aktualnych potrzeb. Daje to możliwość łatwiejszego wykonania funkcjonalności i prostszego dokonywania rozwoju systemu przez programistę, który jest jego autorem. Przy odpowiedniej optymalizacji odnotowuje się również dużo większą wydajność stosunkowo rzadkich przypadków użycia. Rozwiązanie w postaci autorskiego CMS sprawdza się w serwisach społecznościowych, CRM-ach, czy złożonych sklepach internetowych. Tam tworzenie dedykowanego oprogramowania jest praktycznie niezbędne i w pełni uzasadnione.
Wady autorskiego CMS
Ilościowo znajdziemy jednak więcej minusów niż plusów dedykowanych CMS. Zdecydowanie największą wadą są duże koszty. Samo zamówienie spersonalizowanego systemu CMS to już duży wydatek. Należy doliczyć usługi informatyka, który owe autorskie oprogramowanie stworzy. Można skorzystać z autorskiego systemu zarządzania treścią stworzonego przez firmę – Software House – jednak takie oprogramowanie nie jest napisane pod konkretnego klienta, a jedynie spersonalizowane pod jego potrzeby. Takie rozwiązanie również wiąże się z regularnymi kosztami, zazwyczaj w formie abonamentu i przywiązaniem do tej konkretnie firmy. Zmiana każdego szczegółu to dodatkowe pieniądze, które będziesz musiał wyłożyć. Jeśli te koszty Cię nie przerosły i dalej zastanawiasz się, czy wybrać WordPress czy dedykowany CMS warto zwrócić uwagę również na to, że autorskie systemy często nie są kompatybilne z różnymi dodatkami takimi, jak chociażby bramki płatności, i nie mają możliwości korzystania z wielu usług np. SEO czy wykorzystywania innych szablonów. Jest jeszcze jedna poważna wada dedykowanego CMS, która analogicznie jest zaletą WordPress. Programista lub firma, którzy stworzyli twoje unikalne oprogramowanie, mogą przestać świadczyć usługi i strona zostanie pozostawiona sama sobie, bez możliwości rozwoju. Znalezienie informatyka, który poradzi sobie z taką stroną stanie się nie lada wyzwaniem, a na pewno będzie o wiele trudniejsze niż w wypadku stron opartych na WordPress.
WordPress – elastyczność, prostota, rozwój
Oprócz tego, że koszty stworzenia, jak i prowadzenia strony opartej o WordPress są nieporównywalnie niższe, to przede wszystkim platforma ta ulega ciągłemu rozwojowi. Programiści na całym świecie stale ją ulepszają i aktualizują, więc jest ona na bieżąco z trendami i nowymi technologiami. Co więcej, jest intuicyjna i prosta w obsłudze nawet dla niedoświadczonych użytkowników. Dużym plusem dla tej platformy jest również to, że jest ona całkowicie zgodna z internetowymi standardami, dzięki czemu strony na niej oparte są lepiej pozycjonowane, a także za sprawą spełniania tzw. zasady Kerckhoffsa są odporne na ataki hackerskie. Dla zabezpieczenia WordPressa wystarczy aktualizacja na bieżąco, i hasła dostępu spełniające kryteria bezpieczeństwa (czyli odpowiednio długie i złożone zarówno z małych i dużych liter, liczb i znaków specjalnych).
Podsumowanie
Mam nadzieję, że po tym artykule znasz już odpowiedź na tytułowe pytanie: WordPress czy dedykowany CMS? Odpowiedź nie jest w stu procentach jednoznaczna, gdyż istnieją przypadki, w których autorski CMS będzie bardziej niż wskazany, jednak w większości przypadków to strona oparta o WordPress będzie korzystniejszą opcją.