CMS jest akronimem angielskiego określenia Content Management System, czyli System Zarządzania Treścią. Co kryje się pod tym pojęciem? Czy CMS jest istotny i dlaczego? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym wpisie.
Na czym polega i co daje CMS?
Określenia tego używa się w kontekście strony internetowej, która posiada funkcjonalny panel administracyjny. Pozwala on na samodzielne oraz, co istotne, bezpłatne implementowanie i zmienianie treści bez konieczności nauki programowania, przy czym warto zaznaczyć, że treści to nie tylko teksty – to również grafiki, tabele, zdjęcia, filmy i inne multimedia. Dzięki intuicyjności oraz prostocie, narzędzie to pozwala również na edycję poszczególnych podstron, działów i sekcji wyłącznie za pomocą kilku kliknięć. Co więcej, wiele oznaczeń występujących w CMS łudząco przypomina znaczniki znane z Worda, jak np. symbol pogrubienia tekstu. CMS jest wobec tego funkcjonalnym narzędziem, które znacznie ułatwi Ci pracę z Twoją stroną internetową. Co istotne i warte podkreślenia – obecnie praktycznie nie wykonuje się już witryn, które nie byłyby wyposażone w CMS.
Jak działa CMS?
CMS nie jest strukturą jednolitą – jak każde funkcjonalne oprogramowanie komputerowe, działa przy pomocy kodu źródłowego. CMS rozpatrywać można w dwóch kategoriach systemowych:
- Systemy o otwartym kodzie źródłowym, tzw. open source
oraz
- Systemy o zamkniętym kodzie źródłowym.
Pierwsza kategoria to udostępniane publicznie, najczęściej darmowe – i dzięki temu niezwykle powszechne systemy CMS, jak WordPress, Joomla, Drupal, ModX i kilka mniej znanych systemów. Dzięki temu, że korzysta z nich wielu użytkowników, systemy te obrosły w zestawy dedykowanych narzędzi, co daje możliwości stworzenia oryginalnej i funkcjonalnej strony. Co ważne, to użytkownicy systemów open source najszybciej wychwytują wszelkie niebezpieczeństwa oraz błędy w kodzie, które mogłyby zaszkodzić nie tylko włamaniem na stronę internetową, ale także wykradzeniem danych. Dzięki szerokiej społeczności „testerów” twórcy tych CMSów mają ułatwioną pracę przy zabezpieczaniu kodu. Niezaprzeczalnym minusem systemów opartych o zasadę open source jest konieczność bieżącego aktualizowania CMS, gdyż tego wymagają względy bezpieczeństwa.
Druga ze wspomnianych kategorii CMS, to systemy o zamkniętym kodzie źródłowym, które są tworzone i rozwijane pod szyldem różnych firm. Są to produkty sprzedawane klientom, licencjonowane i płatne. Kody CMS tego typu znane są jedynie osobom, które je zakupiły. Niewielka liczba użytkowników tego systemu skutkuje mniejszą liczbą dodatków – bo tworzy je przede wszystkim producent oprogramowania. Oprócz tego, istnieje większe ryzyko, że w kodzie są błędy bezpieczeństwa (mniejsza grupa „testerów”)
Podsumowanie
Warto zaznaczyć, że najpopularniejsze systemy Content Management System oferują zazwyczaj także wiele różnorodnych dodatków (często są to dodatki bezpłatne), zwanych wtyczkami (od angielskiego słowa plugin) lub modułami. Są to sprytne i pożyteczne narzędzia, dzięki którym strona jest nie tylko bardziej atrakcyjna, ale również zyskuje mnóstwo dodatkowych funkcji. Jakich? Mogą to być np. kalendarze rezerwacji, fora dyskusyjne, mapy oparte na Google Maps czy Open Maps, systemy e-commerce (jak np. wtyczka Woocommerce do WordPressa). Także niezwykle pożyteczny piksel Facebooka, dzięki któremu zbierasz informacje o użytkownikach Twojej strony internetowej, czy narzędzia Googlowe do analityki ruchu. Wtyczki to zatem pomysłowe dodatki, które zwiększają funkcjonalność i atrakcyjność Twojej strony.