Dobra strona internetowa = dobry wykonawca

Spis treści

Dobra strona internetowa to szereg elementów i zabiegów (zacząłem o tym pisać tutaj). Jak znaleźć firmę, freelancera którzy wykonają stronę rzetelnie, solidnie technicznie – nie tylko efektywnie wizualnie. Kiedyś już wspomniałem, że ze stronami internetowymi jest jak z samochodami. Mogą wyglądać przepięknie, ale gdy podniesiesz “maskę” to okażą się kupą złomu. A podobnie jak w samochodzie, za osiągi strony odpowiada to, co pod maską – czyli to czego nie widać na pierwszy rzut oka.

Strona internetowa – front i back

Pierwszy kontakt użytkownika ze stroną internetowa to dwa elementy – szybkość wczytywania (back) i atrakcyjność wizualna (front). Jeśli skupisz się jedynie na wyglądzie Twojej strony www, to może się okazać, że internauta w ogóle na nią nie spojrzy. Po prostu nie dasz mu na to szansy. Wg raportu Googla jeśli Twoja strona wczytuje się dłużej niż 3 sekundy to ilość odrzuceń (czyli rezygnacji z wejścia na stronę) wzrasta o 30%. w stosunku do strony która wczytuje się w 1 sekundę. Strony atrakcyjne wizualnie ale nie zoptymalizowane potrafią wczytywać się 10 sekund. To oznacza że gdy masz taką stronę internetową, to wielu internautów zrezygnuje z wejścia jeszcze zanim strona dobrze się załaduje.

Ponadto w tym samym tekście Googla możemy przeczytać, że “Strony uznane za powolne mogą mieć obniżoną pozycję w wyszukiwarce Google.” To oznacza, że wszelkie Twoje działania zmierzające do wypozycjonowania strony już na starcie mają “pod górkę”, jeśli strona jest technicznie niedopracowana. Przy okazji to dobry sprawdzian przy wyborze firmy pozycjonującej strony. Taka firma na wstępie powinna zrobić audyt SEO – zarówno semantyczny jak i techniczny. Jeśli nie mają żadnych uwag co do Twojej strony, zaleceń w kwestii usprawnienia, to lepiej poszukaj inną firmę. Pozycjonowanie strony w sytuacji, gdy nie spełnia ona wymagań Googla jest syzyfową pracą. Za która ty oczywiście płacisz.

Powracając do wyboru agencji / freelancera do wykonania strony. Możesz być pewien, że kierowanie się samym wyglądem / layoutem stron internetowych przy wyborze wykonawcy nie jest najlepszym pomysłem. Podobnie zresztą jak przy zakupie samochodu – zazwyczaj wiemy, że sprzedawca potrafi “specjalnie” przygotować auto do sprzedaży. Co zatem zarobić, aby dostać zarówno estetykę jak i jakość. Kupując samochód zazwyczaj prosimy o pomoc specjalistę, kogoś, kto zna się na autach. Szukając wykonawcy swojej wymarzonej strony internetowej też możesz poprosić o pomoc specjalistę. I to “pierwszej wody” niezależnego speca.

PageSpeed Insights

Aby ułatwić pracę webdeveloperom Google opracowało PageSpeed Insights – aplikację, dzięki której można przeprowadzić audyt strony www dla wersji na komórki (mobilnej) i na komputer (desktopowej). W takim audycie Google określa, na ile Twoja strona jest przyjazna dla robotów Googla – a to właśnie one przeszukują sieć. Jeśli struktura i budowa Twojej strony www wspierają roboty Googla w ich pracy, jest to doceniane wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwań. Wówczas też nakład pracy potrzebny do podniesienia tej pozycji jest mniejszy niż w przypadku złej oceny. Co za tym idzie, samo pozycjonowanie jest skuteczniejsze i (jeżeli wymaga mniej pracy) tańsze.

W audycie PageSpeeed Insights zawarte też są wskazówki, jak poprawić jakość strony internetowej. Lecz są to informacje przeznaczone raczej dla twórców stron. Jaki zatem z tego pożytek dla ciebie?

Rada jest prosta – sprawdź w teście PageSpeed Insights stronę internetowa potencjalnego wykonawcy Twojej strony. Wiem, sam często mówiłem, że “szewc bez butów chodzi”, ale… Budowanie stron to branża marketingowa, kreatywna, tutaj nie można sobie pozwolić na bycie “szewcem”. “Jak Cię widzą, tak Cię piszą.” Test strony agencji / freelancera od razu powie Tobie, w jaki sposób podchodzą do rzetelności i jakości swoich produktów.

Wyniki

Ideałem, wg zaleceń Googla, jest uzyskanie zielonego kolorku w testach – czyli wyniku 90 i wyżej dla wersji mobilnej i desktopowej strony. Jest to dość trudne, szczególnie dla wersji mobilnej, ale wykonalne. Z przyczyn technicznych uzyskane wyniki nie do końca zależą od samej strony internetowej. Na wynik wpływają także hosting czy pora dnia wykonywania testu. Tym niemniej, jest to dobry miernik jakości produktów, jakimi są strony www.

Podsumowanie

Moja rada jest taka, jeżeli wyniki testu strony internetowej agencji / freelancera dla wersji na komórkę będą poniżej 60, zaś dla wersji na komputer poniżej 80 – daj sobie spokój. Poszukaj innego wykonawcy. Nawet, jeżeli wizualnie ich strony podobają się Tobie. Przy takim podejściu do kwestii technicznych użytkownik nie da szansy stronie, aby mu się wyświetliła. Poszuka bardziej przyjaznej. Szybszej.

Dziękuję za wytrwałość.