Strona internetowa – jaka powinna być.

Strona internetowa, poza tym że estetyczna, powinna spełniać także pewne założone funkcje. Pisałem niedawno o “darmowych” kreatorach stron na których możemy stworzyć własną wymarzoną stronę internetową. Na ile są darmowe – sprawdźcie. Innym zagadnieniem jest, czy nasza wymarzona witryna posiada pewien zestaw elementów które każda szanująca się strona mieć powinna. No dobrze – jak powiedział klasyk -“Koń jaki jest, każdy widzi”. Sprawdźmy, jak powinien wyglądać nasz “koń”.

Branding strony firmowej i indywidualnej

Logo na stronie głównej powinno pojawić się co-najmniej raz, zaś najlepiej dwa razy. W nagłówku po lewej stronie i w stopce. Czemu akurat tam? Według badań “eye tracking” w pierwszej chwili nasze oczy wędrują w lewą stronę – dokładniej w lewy górny róg. Ma to związek z tym, ze od dziecka uczymy się czytać od lewej do prawej strony i jest to dla nas naturalny ruch oczu – więcej poczytaj sobie np. tu i tu. Zamieszczanie logo w stopce upewnia internautę, że nadal przebywa na naszej stronie – gdy straci z oczu logo w górnym rogu. Poza tym wzmacnia obraz marki i utrwala go. Elementem którym uważam za niezwykle ważny, a często niestety lekceważony – jest favicona. Mała grafika wyskakująca obok nazwy strony na zakładce w przeglądarce. Gdy mamy otwartych kilka kart w przeglądarce – a dzieje się tak zazwyczaj – favicona jest pierwszym miejscem styku wzroku z marką, jest tym wyróżnikiem który identyfikuje – odróżnia jedną stronę od innych – oby pozytywnie. Sami zobaczcie, o czym myślę.

Które z zakładek wyglądają przyjaźniej i od razu wiemy, o kogo chodzi?

Menu strony www

O tak, menu powinno być – to nawigacja po naszej stronie internetowej. Ostatnio przyjmuje ono różne formy – często postać “hamburgera” czyli trzech pionowych kresek. Ta postać została rozpowszechniona przez wersje mobilne strony i zdobyła uznanie także na wersjach desktopowych. Pozwala zminimalizować obszar zajmowany przez nawigację i oddać większe pole np. grafice. Jakkolwiek by nie wyglądało menu ważne, aby było czytelne, intuicyjne i … podłączone. Nie ma nic gorszego jak menu strony internetowej z linkiem prowadzącym donikąd. Powinniśmy także wystrzegać się niezrozumiałego nazewnictwa. Czasami mamy ochotę zabawić się z użytkownikiem i nadać pozycji z menu “fikuśną” nazwę. Jeżeli mamy dobrą intuicję i pasuje to do charakteru strony – możemy zaryzykować. Jednakże zazwyczaj wygląda to dziwacznie a internauta odpuszcza sobie zgadywanie “co autor miał na myśli”. Musicie pamiętać, że żyjemy w “szybkich czasach” i użytkownik internetu zazwyczaj jedynie muska wzrokiem strony które przegląda. Jeżeli nie znajdzie interesującej go treści przejdzie dalej, nie zastanawiając się nad ukrytymi znaczeniami. Oczywiście możesz liczyć na efekt zaskoczenia i zainteresowania niezwykłą pozycją w menu – oby tylko internauta znalazł tam treści, które go zainteresują – rozczarowanie w sieci liczy się podwójnie (co najmniej).

Grafika na nowoczesnej stronie

Kto pamięta te czasy, gdy strony internetowe przede wszystkim się czytało. Wraz z rozwojem sieci – przepustowością i szybkością transferu – internet wkroczył w erę multimediów. Śmiało możemy rzec, że powróciliśmy do cywilizacji obrazkowej. Prawdą też jest, że dobrze dobrany obrazek potrafi powiedzieć więcej, niż niejeden akapit. Dlatego Wasza strona internetowa także powinna zawierać grafiki – ale przemyślane i dobrane pod kątem treści i przekazu. A nie jest to łatwa sztuka. Wie o tym każdy, kto w bazach stockowych zdjęć poszukuje tego jednego, jedynego które idealnie odda nasz zamysł. Sam wybór grafiki to nie koniec zmagań z multimediami. Pomimo zwiększonego transferu grafiki czy filmy są dużym obciążeniem dla strony i jednym z podstawowych czynników wpływających na jej szybkość wczytywania. A każdy chce, aby jego strona była “leciutka”, szybko się ładowała i nie zniechęcała użytkowników widokiem preloadera kręcącego się w kółko lub biegającego w tą i z powrotem -że “już już zaraz będzie strona”. Dlatego multimedia należy optymalizować – w skrócie przyciąć do żądanego rozmiaru i skompresować bądź przekonwertować na nowoczesny, leciutki format webp wymyślony i wspierany przez Googla. Do optymalizacji polecam usługę online tinypng.

Kolejne elementy omówimy w następnych wpisach. Zapraszam

Podziel się

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on twitter