Jak założyć sklep internetowy?

Jak założyć sklep internetowy zastanawia się dzisiaj wiele osób. Sprzedaż e-commerce rośnie rok do roku, przekonujemy się do zakupu coraz większego asortymentu. Moja żona 3 lata temu nie wyobrażała sobie zakupu butów przez internet, a teraz szkoda jej czasu na chodzenie po sklepach stacjonarnych. Nic zatem zaskakującego, że taki pomysł zachęca coraz więcej osób do podjęcia wyzwania. Od czego zacząć?

Sklep internetowy a marketing w sieci.

Napiszę teraz coś, co z biznesowego punktu widzenia nie jest racjonalne, ale myślę że uczciwe i pozwoli Tobie zweryfikować zamierzenia. I być może zaoszczędzić trochę środków. Jeżeli nie założyłeś jakiegokolwiek budżetu marketingowego minimum na pierwsze 6 miesięcy – odpuść temat. Choćbyś miał tysiące znajomych na Facebooku, bez płatnego marketingu nie będziesz w stanie wygenerować satysfakcjonujących obrotów. Wg badań branży e-commerce 9 na 10 sklepów internetowych upada w pierwszym półroczu. Stają się martwe za sprawą braku marketingu. Przemyślanego marketingu. Kilka uwag do przemyślenia:

  • samo zaistnienie sklepu/domeny w sieci nie sprawi od razu, że internauci będą o Twoim sklepie wiedzieć,
  • internet to wielki rynek zbytu, ale i ogromna konkurencja. Dlatego Twoją konkurencją nie będzie tylko firmy z miasta czy województwa, lecz co najmniej z całego kraju,
  • w wyszukiwaniach organicznych – czyli nie wspieranych płatnym marketingiem – licz się tzw. TOP 3. Są to pierwsze trzy wyniki pojawiające się pod reklamami. Oczywiście nie jest tak, że cała reszta może zwijać biznes, jednak na pewno ma mniejszą widzialność i mniejsze obroty,
  • to, że ktoś trafi na Twoją stronę, do Twojego sklepu internetowego nie oznacza od razy, że coś u Ciebie kupi.

To tylko kilka kwestii do przemyślenia – czy mam budżet i jestem gotów/gotowa na walkę o pozycję w wyszukiwaniach? Czy mam dość zaparcia i pomysł na wyróżnienie się spośród innych? Czy potrafię wzbudzić u klienta zaufanie i przekonać go do zakupu u mnie?

Od czego zacząć?

Skoro dotarliście do tego miejsca, znaczy się, że jesteście wystarczająco zdeterminowani i wierzycie w swój produkt/usługę. Super, możemy przejść do sedna.

Domena

Domena, czyli adres internetowy twojego sklepu to ważna kwestia. Dobrze, by w jakiś sposób sugerowała zawartość – czyli co można kupić. Branżę, asortyment – nie jest to konieczność – ale ułatwia później pozycjonowanie. Warto postarać się o w miarę krótki adres, i jeżeli nie zamierzamy sprzedawać za granicą – to w polskiej domenie, czyli: .pl.

Hosting

Z założenia sklep internetowy to strona o dużym natężeniu ruchu. Dlatego potrzebujemy solidnego serwera (hosting) z dużą przepustowością, a także z technologiami zapewniającymi szybki transfer. Nasz sklep powinien szybko się wczytywać i zapewniać płynność nawigacji. Do tego gwarancja nieprzerwanej pracy na poziomie minimum 99,9%. Pamiętaj, że nawet serwer wymaga czynności serwisowych. Profesjonalny hostingodawca potrafi tak je zaplanować i przeprowadzić, że użytkownik tego nie odczuje. Twój sklep sprzedaje o każdej porze doby.

Ważnym aspektem hostingu dla sklepów internetowych jest umowa o przekazywaniu danych osobowych – czyli spełnienie wymogów RODO. Solidni hostingodawcy mają taką umowę w standardzie, ale zdarzają się tacy, którzy za tę umowę naliczają opłaty. Zwróć także uwagę na kopie bezpieczeństwa jakie zapewnia hosting. Ich częstotliwość i okres przechowywania. To pozwoli uniknąć kłopotów na przyszłość. I ostatnia kwestia chociaż wcale nie najmniej istotna – wsparcie / support. Tutaj dobrze jest poradzić się jakiegoś webdevelopera, który z firmami hostingowymi ma do czynienia na co dzień. Potrafi powiedzieć, jak to naprawdę jest z tym supportem, i na która firmę można liczyć.

Sklep – czyli strona internetowa

Sklep internetowy to specyficzna strona www, która ma ściśle określony cel. I powinna zawierać zestaw funkcji umożliwiających oraz ułatwiających realizację tego celu. Elementy sklepu pogrupujemy wg pewnych cech:

Techniczne
  • certyfikat SSL,
  • optymalizacja SEO techniczna – zapewniająca szybkość ładowania i działania strony oraz przyjazność dla robotów google
  • dodatkowe – poza hostingowymi – kopie bezpieczeństwa
  • licencjonowane oprogramowanie (sklepy np. na WordPress / Woocommerce wymagają motywów WordPress, które są w wersjach bezpłatnych i premium. Wystrzegaj się wersji bezpłatnych gdyż nie gwarantują bezpieczeństwa.)
  • możliwość indywidualizacji wyglądu sklepu czyli stworzenia własnego, niepowtarzalnego designu
  • aktualizacje oprogramowania
Funkcjonalane
  • widok pojedynczego produktu
  • produkty proste, wariantowane, składane, wirtualne
  • widok kategorii
  • konfiguracje wysyłki (kurier, poczta, paczkomaty, odbiór osobisty,…)
  • konfiguracje płatności – najlepiej szybkich płatności, BLIK, GooglePay, itp.
  • integracje z platformami sprzedażowymi – allegro, e-bay,…
  • automatyzacja obsługi zamówień
  • kategoryzacja i tagowanie produktów
  • wyszukiwanie produktów po zapytaniu
  • filtrowanie produktów
  • możliwość rozbudowy o nowe funkcje
Prawne
  • Regulamin sklepu – w tym regulacja zwrotów
  • Polityka prywatności
  • Zgoda na pliki cookies
  • Zgody na przetwarzanie danych przy formularzach kontaktowych
  • Widoczne dane kontaktowe do sklepu
Marketingowe
  • obrandowienie – logo, favicona, kolorystyka zgodna z logo firmy
  • optymalizacja SEO symantyczna, czyli poprawny opis sklepu we frazy kluczowe, metaopis
  • oznaczenia – znaczki – promocji, wyprzedaży,…
  • marketingowe widoki siatki produktów np: “bestsellery”, “nowości”,…
  • banery marketingowe / slidery
  • możliwość ustawienia cross-selingu i up-selingu
  • możliwość oceny produktów i zamieszczania rekomendacji
  • raportowanie sprzedaży
  • integracje z social mediami
  • możliwość mailingu, prowadzenia newslettera
  • blog
  • integracje z platformami marketingowymi: ceneo, domodi, skapiec, homebok,…
  • możliwość implementacji kodów śledzących Google Tag Manager, Piksel Facebooka

Czyli – jaki sklep internetowy?

Jest przynajmniej kilka sposobów aby założyć sklep internetowy. Można zlecić wykonanie sklepu na otwartych – darmowych CMSach, czyli Woprdpressie/Woocommerce, Prestashopie, WooCart, Magento i kilku innych. Gdy masz duże aspiracje i odpowiedni budżet możesz zamówić wykonanie sklepu od początku do końca na oprogramowaniu dedykowanym dla ciebie. Jest jeszcze opcja skorzystania z gotowych platform e-commerce na zasadzie abonamentu. Oczywiście, każde z tych rozwiązań ma swoje zalety i wady. Przyjrzymy się kilku z nich.

Otwarty CMS

Zalety:

  • darmowe (podstawowe) oprogramowanie
  • uniwersalność
  • możliwość pełnej indywidualizacji
  • duży wybór darmowych lub relatywnie tanich dodatków i integracji, ponieważ np. woocommerce posiada ponad 5 milionów instalacji – dla takiej ilości potencjalnych klientów dostawcom usług np. firmom kurierskim czy operatorom szybkich płatności opłaca się wykonanie integracji z woocommerce i dystrybuowanie ich za darmo)
  • możliwość szerokiego rozwoju w relatywnie niskich kosztach

Wady:

  • konieczność dokonywania aktualizacji CMS i dodatków gdyż wymagają tego względy bezpieczeństwa
  • otwarty kod zwiększa zagrożenie atakami hackerskimi co wymaga stałej administracji systemu
  • konieczność dokonania optymalizacji technicznej SEO z powodu nadmiarowego kodu
Dedykowane rozwiązanie informatyczne

Zalet:

  • pełna swoboda w kształtowaniu sklepu – zarówno wyglądu jak i funkcjonalności
  • “czysty kod” – wykonanie sklepu pod konkretny projekt pozwala użyć jedynie niezbędnej ilości kodu, co powinno przełożyć się na jego szybkość
  • wysoka odporność na ataki hackerskie

Wady:

  • wysoka cena
  • uzależnienie się od wykonawcy w przypadku chęci dokonywania jakichkolwiek zmian
  • wysokie koszty rozwoju sklepu
  • brak gotowych integracji na rynku więc każde podłączenie usługi z zewnątrz (kurier, szybkie płatności, allegro, ceneo,…) wymaga dodatkowej pracy programisty co generuje wysokie koszty
Platformy e-commerce

Zalety:

  • sprofilowane pod e-commerce, czyli są to strony z definicji przygotowane jako sklepy internetowe
  • gotowe narzędzie i integracje, na przykład z kurierami, hurtowaniami dropshipingowymi czy szybkimi płatnościami
  • wyposażenie w narzędzie marketingowe takie, jak moduły do mailingu, newslettery itp.
  • uproszczona obsługa przyjazna dla użytkownika

Wady:

  • brak wpływu na jakość kodu strony co za tym idzie na przykład na przyjazność dla przeglądarek (spotkałem się z przypadkiem gdy pomimo braku nadmiarowego kodu sklepy tworzone na jednej z platform uzyskiwały złe wyniki PageSpeed Insights. Po analizie okazało się, że jeden z czynników tzw. DOM jest nadmiernie rozbudowany, co nie sprzyja pracy robotów google, a tym samym pozycjonowaniu)
  • w podstawowej wersji mamy niewielki wpływ na wygląd sklepu co powoduje sztampowość wyglądu strony
  • płatne ważne dodatki, na przykład wyszukiwarka produktów czy filtrowanie, to pokazuje że należy dobrze przeanalizować ofertę by poprawnie określić wysokość abonamentu, to jest ostateczny koszt sklepu
  • ograniczenie funkcjami platformy, wśród których możemy nie znaleźć wszystkich interesujących nas rozwiązań. Ma to także wpływ na rozwój sklepu ponieważ może się okazać, że operator platformy nie wprowadzi nowinek które nas interesują.

Podsumowanie

Sklep internetowy to dość poważny wydatek, który należy dobrze i gruntownie przemyśleć. Wybór formy sklepu w pewnym stopniu zależy od naszych zamierzeń, po części od zasobności oraz od planów na przyszłość. Wskazanym jest, przed podjęciem decyzji, przeprowadzić pełniejszą analizę dostępnych rozwiązań w zestawieniu z wizją sklepu teraz i w przyszłości.

Dziekuję za wytrwałość.

Podziel się

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on twitter