Ile kosztuje strona internetowa w 2020 roku?

A ile kosztuje taka strona internetowa? To jedno z pierwszych pytań zadawanych przez klienta, za którym jak fala podczas przypływu nadchodzi drugie – a dlaczego tak drogo? Widziałem na allegro, olx, … taką stronę za 500 zł. No tak, jakąś drogi kliencie na pewno widziałeś, ale czy własnie “taką”. Ze stronami jak z książkami – nie oceniaj ich po okładce / layoucie. Ale do rzeczy.

Strona internetowa – to taka prosta sprawa

Przedstawiałem w jednym z wpisów temat kreatorów stron i “stron za darmo“. Żadne z tych rozwiązań samo w sobie nie jest złe – pytanie podstawowe – do czego będzie służyć Tobie strona? Czy masz pomysł na bloga i chcesz się sprawdzić w takiej roli? Być może wiesz, że to Twoje powołanie i będziesz tak zarabiać. Czy prowadzisz małą firmę i w zasadzie to stronę www chcesz mieć bo po prostu “wypada”, czy też może masz większe aspiracje, rozwijasz się i doskonale wiesz, że strona internetowa to wizytówka, “front” Twojej firmy w Internecie – czytaj, w szerokim świecie. To pierwsza linia styku potencjalnego klienta z Twoją marka i wszystkim tym, co chcesz aby ta marka reprezentowała. Ze stronami internetowymi jest jak z samochodami, dla kogoś wystarczy auto używane w “dobrym” stanie. Ktoś inny potrzebuje nowego samochodu średniej klasy, a przysłowiowy “prezes” bogato wyposażone Audi lub Lexusa hybrydowego – bo tego wymaga prestiż i wizerunek firmy.

Czy strona internetowa jest prostą sprawą? Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach – samochód też jest prosty – ma cztery koła, kierownicę i fotel do siedzenia. To w zasadzie wystarczy. Jeszcze silnik, no i może czasem hamulce. Jak skomplikowanym “cackiem” jest samochód dowie się ten, kto spojrzy pod maskę. Szczególnie nowoczesnego samochodu.

Nowoczesna strona internetowa to wiele elementów które powinny ze sobą współpracować w dobrze przemyślany sposób. Inaczej jej żywot będzie krótki a użyteczność wątpliwa. Wiedzą o tym profesjonaliści, czy to z agencji interaktywnych czy też wysokiej klasy freelancerzy.

Przeznaczenie strony

Do czego ma służyć moja strona? To pierwsze i najważniejsze pytanie. Nakład pracy (który jest głównym czynnikiem ceny) zależy od przeznaczenia i od oczekiwanych funkcjonalności strony. Prosty blog będzie wymagał jedynie tego, by można na nim robić wpisy. Strona firmowa potrzebuje formularza kontaktowego, galerii/slidera, czasami cennika, integracji z Facebookiem, wizytówką Googla czy mapką Googla. Każda strona wymaga informacji dotyczących RODO / Polityki prywatności, ale np. sklepy muszą mieć także Regulaminy i dodatkowe zgody na przetwarzanie danych (np. przy przechodzeniu do szybkich płatności). Jest pewien kanon elementów, jakie powinna posiadać “dobra, profesjonalna” strona.

Ważną kwestią są działania planowane na stronie. Bywa, że klientowi nie zależy na pozycji strony w wyszukiwaniach Googla – lecz jest to raczej znikomy odsetek. Większość chciałaby, aby ich strona w wyszukiwaniu na wybrane frazy “wyskakiwała” jak najwyżej, najlepiej w TOP 3. Dlatego myślimy o marketingu internetowym. Aby dobrze wykorzystać potencjał marketingu należy stronę odpowiednio przygotować – zoptymalizować pod kątem SEO – i to w dwóch aspektach – technicznie i semantycznie. Powracając do metafory motoryzacyjnej – droższe modele mają to w standardzie, dla tańszych to opcja za dopłatą.

Hosting

O tak, hosting ma ogromne znaczenie dla strony internetowej (o czym pisałem przy okazji kreatorów stron) – dla jej wydajności, niezawodności, szybkości czy “zdolności regeneracyjnych” (możliwości szybkiego przywrócenia po ataku hackerskim). Hosting to fundament, możesz mieć wspaniałą stronę ale kiepski serwer położy całą sprawę. Hosting to osobny temat na wpis. I uwaga! Nie mylić pojęcia “dobry hosting” z “najpopularniejszym hostingiem”.

Jakość, wykończenie strony

W dużym stopniu jakość i wykończenie strony to pochodne ich przeznaczenia. I budżetu. Dla startapu wystarczy strona przygotowana na szablonie. Firma z wieloletnim doświadczeniem i pozycją na rynku międzynarodowym wymagać będzie indywidualnego projektu graficznego, wersji wielojęzycznej oraz np. mediów w postaci filmu.

Również same szablony stron są lepsze i gorsze. Szablon typu “multipurpose” jest być może atrakcyjny dla początkującego webdevelopera, lub osoby robiącej strony www dorywczo. Jest to jednak szablon “ciężki” od nadmiernego kodu CSS i JS, a przez to trudny do optymalizacji i “ciężko” strawny dla robotów Googla. A roboty Googla trzeba szanować – bo to one decydują gdzie w wynikach wyszukiwania wyskoczy nasza strona.

Strony tworzone pod indywidualne zamówienie klienta będą droższe, ponieważ wymagają więcej nakładu pracy i zazwyczaj zaangażowania więcej, niż jednej osoby. Najlepiej, gdy przy opracowaniu takiej strony może działać zespół złożony z kilku specjalistów: UI/UX designer (nie zawsze ta sama osoba), grafik, frontenddeveloper, webdeveloper, marketingowiec. Kompetencje tych osób w pewnym zakresie się pokrywają, a na pewno uzupełniają. Często freelancer łączy je wszystkie w sobie 😉 – ale mądry freelancer dzieli się pracą z innymi gdy wyczuwa, że zaczyna brakować mu wiedzy.

Kanon, czyli jak strona powinna wyglądać?

Kanon to dla mnie coś, co powinno być w standardzie nowoczesnej strony. O czym w zasadzie nie powinno się wspominać. Co w nim się mieści? Zobaczmy:

  • responsywność – dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych to już nie jest atut, to oczywiste “”must have”;
  • certyfikat SSL – dobre hostingi oferują darmowy certyfikat Let’s Encrypt, który jest wystarczającym dla większości stron www;
  • integracja z Facebookiem;
  • formularz kontaktowy;
  • Polityka prywatności i zgody na cookies;
  • integracja z mapką Google;

Jeżeli zobaczysz ofertę która poza wypisaniem osobno wycenia powyższe pozycje, to mocno się zastanów. Korzystanie z takiej oferty to jak przyjęcie zaproszenia do jazdy bez hamulców. “No, auto jedzie, przecież o to chodzi.” A jak i gdzie się zatrzyma…

A dlaczego tak drogo? Widziałem na allegro…

I wracamy do stwierdzenia z początku. “Widziałem w Internecie strony w innych cenach – czy nie da się taniej?” Na takie pytanie jest jedna odpowiedź (podpatrzone na FB):

Zatem, ile kosztuje strona internetowa?

Pokrótce omówimy ile kosztuje strona internetowa i co powinno mieścić się w takiej cenie. Z wiadomych przyczyn, będą to ceny w widełkach – nasze propozycje znajdziesz w cenniku.

Blog

Blog przygotowany na gotowym szablonie to koszt rzędu 700 – 1200 PLN. Powinien zapewnić możliwość swobodnego zamieszczania treści, wykonywania kopii bezpieczeństwa, posiadać wdrożony certyfikat SSL, logo lub logotyp i faviconę, integrację z social mediami, zgoda na cookies.

Blog zaprojektowany pod indywidualne wymagania klienta to koszt od 2000 PLN wzwyż.

Strona firmowa

Strony firmowe także można przygotowywać na gotowych szablonach. Będzie to koszt rzędu 1300 – 1800 PLN. Taka strona powinna być bezwzględnie obrandowana – logo, favicona, kolory zgodne z logo. Podobnie jak w przypadku bloga – SSL, social media, kopie bezpieczeństwa i możliwość edycji danych. Na stronie firmowej przydadzą się galeria/slider, formularz kontaktowy, integracja z wizytówką i mapką Google. Nie można zapomnieć o Polityce prywatności, zgodach na przetwarzanie danych i na pliki cookies. Dobrą praktyką jest tworzenie mapy strony w pliku XML i wstępna optymalizacja SEO.

Strona firmowa stworzona na indywidualnie zaprojektowanym szablonie to koszt od 2500 PLN wzwyż.

Onepage

Onepage to rodzaj strony www który odpowiada stronie wizytówkowej. Cała treść znajduje się na jednej stronie a nawigacja polega na scrolowaniu. Taką opcję wybierają niewielkie firmy. Służy ona także promowaniu wydarzeń bądź w kampaniach marketingowych jako swego rodzaju baner reklamowy. Koszt onepagea to 1000 – 1400 PLN w przypadku wykonania na gotowym szablonie. Powinien posiadać charakterystykę zbliżoną do strony firmowej, aczkolwiek nie zawsze wymaga Polityki prywatności (chyba ze służy zbieraniu danych).

Onepage także można zaprojektować w całości pod indywidualne potrzeby, wówczas należy się liczyć z wydatkiem od 2000 PLN wzwyż.

Sklep internetowy

Sklep internetowy to najbardziej wymagająca forma z uwagi na swoje liczne funkcje i na przeznaczenie. Bezwzględnie musi być zoptymalizowany SEO zarówno technicznie jak i semantycznie. I tu wyróżniamy opcje przygotowania na gotowym szablonie bądź zaprojektowania indywidualnego layoutu. W pierwszym przypadku ceny zaczynają się od 3500 PLN, zaś druga opcja to koszt od 4500 PLN w górę. W przypadku sklepów internetowych ostateczny koszt będzie uzależniony od pomysłu i wymagań klienta, ilości funkcji, automatyzacji zadań. Tym niemniej każdy sklep również ma pewien zestaw elementów które powinien oferować w podstawowej postaci. Karta produktu, podział produktów na kategorie, wyświetlanie produktów wg określonych sposobów (nowości, wyróżnione, bestsellery,…). Skonfigurowana wysyłka, szybkie płatności, maile do klientów, koniecznie Polityka prywatności i Regulamin sklepu. Stopka powinna zawierać wszelkie dane kontaktowe, formularz kontaktowy.

Podsumowanie

Przedstawione zakresy cenowe zostały opracowane na podstawie analizy oferty 28 agencji interaktywnych i freelancerów. Dla potrzeb artykułu odrzuciłem skrajnie zaniżone i zawyżone oferty. Jak widać widełki cenowe są dość duże, a w większości przypadków “the sky is the limit”. Tym niemniej zwracam uwagę, aby dokładnie sprawdzić co dostaje się za określoną kwotę, i zasięgnąć opinii o potencjalnym wykonawcy. Zarówno wśród agencji jak i freelancerów zdarzają się negatywne przypadki, i rozróżnienie agencja-freelancer nie powinno być wytyczną do wyboru oferty.

Dziękuję że dotrwaliście do tego momentu i zapraszam do pozostałej lektury.

Podziel się

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on twitter